Examentijd

Het is examentijd. Dagelijks stuurt Jesse ons de blog “Dag examendag”. Vandaag de eerste: ‘We zijn los!’

Na 4 weken oefenen, leren en steeds maar weer ‘proef’examens maken zijn we vandaag eindelijk begonnen met de examens. Vandaag gelijk mijn grootste struikelblok: Nederlands. De eerste tekst ging over fietsologie. De tekst was niet al te moeilijk en de vragen waren best te doen. De tweede tekst heette “Lekker pûh” , en dat klopte best wel. Moeilijk tekst, best wel lang en we moesten er een samenvatting van maken. Veel punten zal ik wel niet gehaald hebben, denk ik.

De thermostaat lager zetten vanuit je luie stoel was de derde tekst. Dit was gewoon een advertentie van Eneco en heel goed te doen. De vragen waren makkelijk en best wel eenvoudig. Ga ik het Nederlands examen dan toch gewoon halen? BAM! De vierde tekst was echt een ramp, drie keer lezen en nog snap ik hem niet. Nederland zero points. Echt waar, wie verzint die teksten voor Nederlands. We moesten van dit artikel een artikel voor de schoolkrant schrijven, alsof dit onderwerp in een schoolkrant komt.

Volgens mij mag ik blij zijn met een vijfje.

Morgen maar weer aan het leren, want dinsdag heb ik geschiedenis.

De groeten Jesse

Het is examentijd. Dagelijks stuurt Jesse ons de blog “Dag examendag”. Vandaag de tweede: Zeg maar NEE, dan heb je er 2 (op een dag)

Gisteren had ik 2 examens op 1 dag.  We begonnen ’s ochtends met geschiedenis.  We moesten het tijdvak vanaf 1900  leren en staatsinrichting. Belangrijke onderwerpen waren, natuurlijk, 1e en 2e wereldoorlog, de 1e en 2e feministische golf, Israël en de grondwet van 1848. Dat laatste onderwerp vind ik persoonlijk erg saai. En waar begonnen ze? Tuurlijk! De grondwet van 1848. Het was een lang examen waarbij er veel verschillende bronnen waren, bijna meer bronnen dan vragen.

Het meest baal ik van de vraag: wie was de eerste regeringsleider van Israël?  Ik weet gewoon op welke bladzijde in het boek dit staat, ik zie de foto zo voor mij, maar kan maar niet op de naam komen. Bah! De vragen over de 1e, 2e en koude oorlogen waren goed te doen. Wat wel vervelend was dat je overal een verhaaltje van moest schrijven. Ik heb 5 kantjes vol geschreven.

O ja, de eerste premier van Israël was David Ben-Gurion (zie foto)

Om half 2 was Engels. Absoluut mijn slechtste vak. Ik ga het examen in met een 5,6. Met name doordat ik veel schrijffouten maak en van de grammatica snap ik al helemaal niets. Dit jaar voor het eerst  Engels examen nieuwe stijl. Beter. Alleen maar teksten lezen en van de 41 vragen waren er 33 meerkeuze of juist-onjuist vragen. Geen brief, dus ook geen spel- of grammaticafouten. Je moet weten dat ik graag online game, en daar is de voertaal Engels. Dus Engels spreken en lezen kan ik wel. Dit examen wat echt goed te doen voor mij. Met een beetje mazzel maak ik van mijn 5,6 nog wel een 6,5. Krijg ik gewoon een 7 op mijn eindlijst.

De groeten Jesse

Het is examentijd. Dagelijks stuurt Jesse ons de blog “Dag examendag”. Vandaag de derde: Alweer een rekentoets?

 

Alweer een rekentoets?

In alle klassen moest ik een rekentoets maken. Dat ging mij wel redelijk af. Ik kan prima rekenen, maar die lange teksten daar word ik een beetje gek van. Die rekentoets heb ik gehaald, maar hij telt niet mee voor je slagen op de MAVO.

Gisteren had ik mijn wiskunde examen, tenminste dat dacht ik. Het examen was lang en leek echt wel op de rekentoetsen die ik eerder had gemaakt voor Sander Dekker. Erg veel verhouding moest je bereken, veel omzettingen van km2 naar m2. Dit waren typische vragen die ook in de rekentoets zaten. Bij dit soort vragen moet je goed lezen en de belangrijke gegevens onderstrepen of arceren.  Maar wiskunde kun je het niet echt noemen, vind ik. `

Het kan aan mij liggen, maar ik had het idee dat er heel veel onderwerpen niet terug kwamen in het examen. Ik miste de volgende onderwerpen: geen inhoudsberekening (op zich raar, want de formules kreeg je wel), geen aanzichten tekenen, geen coördinaten in de ruimte en ook geen percentage berekenen. Ik moest wel 1 tekening maken en dat was een prachtige rechte lijn.

Ik vond het een raar examen, het was veel lezen, veel schrijven en bijna de helft van mijn klasgenoten had het examen niet eens af. Degene die slecht waren tijdens de rekentoets zullen vast erg gebaald hebben.

 

De groeten Jesse

Je bent succesvol ingelogd in het afgeschermde gedeelte.